BAZA KONTAKTÓW CRM KONTRA BAZA KONTRAHENTÓW

Struktura i powiązania pomiędzy bazami: kontaktów CRM i kontrahentów

Przyjęto koncepcję rozdzielenia baz danych: kontrahentów wykorzystywanych w systemie magazynowo-księgowym i kontaktów – na potrzeby analiz CRM. Ze względu na wygodę użytkowania postanowiliśmy wybrać metodę „zespolenia” – oznacza to, że zmiany wprowadzone w jednej bazie uaktualniają odpowiadająca pozycję w drugiej.

 

 

 

   

 

 

 

 

 

Baza kontrahentów

 

Baza kontaktów

„scalona”

Kontrahenci

 

Pracownicy

 

Oddziały

 

 

Namiary

 

 

Inne

 

 

Nieaktualne

 

 

 

Podział bazy kontaktów na bazy

Każda firma lub osoba wprowadzana do bazy kontaktów musi mieć określony rodzaj. Powoduje to, że baza zostaje podzielona na części (segmenty), według typu (rodzaju) jakim dany kontakt jest. Rodzaje są zaprogramowane na stałe i możliwe jest tylko przeglądanie i analiza kontaktów jednego rodzaju.

Baza - opis

kolor

Kontrahent. Typ domyślny. Do tego rodzaju należą wszystkie te kontakty, z którymi został nawiązany kontakt: prowadzone są z nimi transakcje, rozmowy, zawierane umowy itp. 

czarny

Namiar. Oznacza grupę kontaktów, z którymi do tej pory nie były prowadzone żadne transakcje czy rozmowy. Są to kontakty (osoby lub firmy) zebrane z zewnętrznych baz danych, targów, strony WWW itp. Do nich najczęściej kierowane są kampanie marketingowe.

czarny

Pracownik. Baza opisuje dane osób związanych z kontrahentami: przedstawicieli, kurierów, kierowników itp. Choć przede wszystkim pracowników firm.

fioletowy

Oddział. Działa podobnie jak pracownik, rodzaj ten obejmuje oddziały firm.

brązowy

Nieaktualny. W bazie nie istnieje prosta możliwość skasowania kontaktu. Dlatego wszystkie takie wpisy oznacza się jako nieaktualne – odpowiada to pojęciu kosza.

szary

Inny. Do tego rodzaju należą pozostałe kontakty.

czarny

Nie klasyfikowany. Określa kontakt chwilowo niesklasyfikowany. UWAGA! Kontakty powinny należeć do tej bazy tylko do czasu przekwalifikowania ich na właściwy rodzaj.

czerwony

 

Podział kontaktów (bazy kontrahentów) na rodzaje

W bazie kontrahentów znajdują się zarówno dostawcy, klienci końcowi, dealerzy – czy po prostu znajomi ze szkoły. Zaletą tej bazy jest łatwość wyszukiwania – każdy bowiem jest w niej obecny, jednak ciężko wyodrębnić poszczególne grupy, nie mówiąc już o całościowej analizie. Pierwszym więc zadaniem okazało się pogrupowanie wszystkich klientów – według rodzaju:

klienci / sprzedawcy / dostawcy / instytucje / prywatne – oraz szereg podgrup. Resztę można samodzielnie zaprojektować korzystając z atrybutów. Przykładowy podział:

Kontrahenci

inne

nieaktualni

aktualni nasi klienci, których obsługujemy

klient wymagający

sporadyczni dostawcy – np. kosztów

 

kontrahenci niepotrzebni, „śmieci”

klienci sporadyczni, nie wymagający obsługi

klient masowy

partnerzy – dealerzy

sprzedawca stały

dostawcy – sprzętu, oprogramowania

dostawca podstawowy

osoby współpracujące – np. zaprzyjaźniona księgowa

znajomy praca

Zależności pomiędzy firmami

Wśród klientów (taki swoisty folklor) pojawiają się tacy, którzy formalnie nie mają ze sobą nic wspólnego (często – nawet nazwy). Faktycznie natomiast – to te same firmy, rozdzielone jedynie dla celów podatkowych. Ten często pomijany fakt szczególnie dotkliwie uwidacznia się przy okazji chociażby zwyczajowych kartek świątecznych. Do rozwiązania tego problemu można wykorzystać omawiane wcześniej bazy (główna firma jest kontrahentem, inne – np. oddziałem) oraz możliwość połączeń i powiązań pomiędzy poszczególnymi kontrahentami. Dzięki temu po wybraniu firmy głównej – pojawiają się wszystkie zależne firmy – natomiast opisywane wcześniej kartki wysyłane są tylko do głównej firmy. 

Nazwa kontaktu

baza

Pole:  Kontakty zależne

Firma Główna XXX

kontrahent

f.oddział: ...Oddział 1

f.oddział: ... Oddział 2

f.oddział: ... Oddział 3

f.córka: ... Firma NOWA

1)       Firma XXX Oddział 1

oddział

f.centrala: Firma Główna XXX

2)       Firma XXX Oddział 2

oddział

f.centrala: Firma Główna XXX

3)       Firma XXX Oddział 3

oddział

f.centrala: Firma Główna XXX

4)       Firma NOWA

oddział

f.matka:  Firma Główna XXX

Pracownicy firm

W ten sam sposób zaczęliśmy wprowadzać poszczególnych pracowników, z którymi rozmawia się w danej firmie. Dzięki temu znikają powoli pytania typu: „a z kim rozmawiać w firmie X?”. Pojawia się również problem, czy korespondencję wysyłać na adres firmy, czy na ręce konkretnego pracownika. Doświadczenie mówi, że są firmy i takie, i takie.

W programie zastosowano 2 rodzaje rozwiązań: